Seizoen 2018-2019

KW_brake 2011 b

Frank Tazelaar (foto Menno van der Meulen)

foto Menno van der Meulen

Woensdag 3 Oktober 2018

Gast: Frank Tazelaar kunstenaar/ docent/ componist/ muzikant

Thema: Beter schrijven, literatuur, poëzie? Je kunt het leren: een masterclass!

Plaats: Muzenval Eersel (8 Euro)

Waarom vinden we het ene boek goed en het ander slecht? Wat heeft lezen met schrijven te maken? Creative Writing, ooit opgezet door Frank Tazelaar, is de enige voltijd hbo-studie in Nederland voor het schrijven én presenteren van proza, drama, poëzie, documentaire en literaire non-fictie. Landelijk trekt dit model van opleiden en begeleiden veel aandacht van media en uitgeverijen. En het werkt, dit model van talentontwikkeling. Nijmegen, Gelderland is de laatste 10 jaar een stuk cultureler, creatiever geworden. Creative writers vertellen verhalen. De studie leidt op tot (zelfstandig) schrijver, docent of programmamaker voor podia, festivals en evenementen. Op deze KW-avond laat Frank Tazelaar zien hoe iedereen ‘beter kan schrijven’. Je gaat er in elk geval beter van lezen.

FrankTazelaar (Oostburg, 1968) is een duizendpoot, artistiek directeur van literatuurfestival Wintertuin (Nijmegen) en hij stõnd aan de wieg van de HBO-studie Creative Writing (ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten) te Arnhem. Tazelaar is er tevens hoofd van de opleiding. Naast zijn werkzaamheden in de letteren is Tazelaar componist en muzikant.

KW_brake 2011 b

Bogenberger-autorenfotos.com-philipp-blom-16-1-010

foto Heike Bogenberger

! Dinsdag 13 november 2018

Gast: Philipp Blom filosoof/ historicus/ schrijver

Thema: Over Bedreiging van onze democratie door klimaatverandering en robots.

Groeiende maatschappelijke spagaat als ‘recept voor een komende revolutie

Plaats: Muzenval Eersel (! 12 Euro)

Na Thomas Rau in het vorige KW-seizoen opnieuw een spraakmakende topper, een Europese opinieleider over de gevolgen van klimaatverandering en digitalisering/robotisering. Van het economisch model, uitsluitend gericht op groei, moeten we afscheid nemen. In het huidige tijdsgewricht, zegt Blom, is het mogelijk dat door klimaatverandering de grenzen van het gebied, waar langdurige droogte heerst, vanaf de evenaar honderden kilometers noordwaarts opschuiven. Te voorzien valt, dat dan miljoenen mensen op drift zullen raken. En, over afzienbare tijd zal door robotisering een derde van de bevolking zich overbodig voelen. Hun inzet en hun creativiteit tellen niet meer mee. Ze kunnen niet staken, want ze hebben geen baan. Hij noemt het “het recept voor revolutie en het begin van het einde van de democratie.” Blom hekelt recente politieke campagnes, zoals die van Angela Merkel, waarin vooral de nadruk gelegd wordt op stabiliteit en conservatisme. Volgens Blom hebben we de optie, om alles te laten bij het oude, helemaal niet meer. Waar willen wij naartoe? Die vraag stellen we op dit moment niet. Onze keuze is dus niet: willen we gewoon een heden wat eeuwig duurt. Onze keuze is: willen we een toekomst scheppen, of willen we een toekomst aannemen die gewoon gebeurt, ook als het rampzalig is?

Philipp Blom (Hamburg,1970) is een begeesterend spreker, vaak te gast bij Buitenhof, hij schrijft voor verschillende bekende kranten, waaronder The Independent, The Times Literary Supplement, Die Zeit, Frankfurter Allgemeine Zeitung en Vrij Nederland. Zijn meest recente boek: Wat op het spel staat. Naast zijn journalistieke werk schrijft Blom verschillende soorten boeken. Hij schrijft voornamelijk in het Engels en het Duits, maar vier van zijn boeken zijn vertaald in het Nederlands. Ook heeft Blom het boek Amsterdam van Geert Mak in het Engels vertaald. Blom beheerst het Nederlands goed omdat zijn moeder Nederlandse is. Blom schrijft zijn boeken voornamelijk over moderne (cultuur)geschiedenis. Naast historische non-fictie schrijft hij ook fictie en heeft hij een wijngids uitgebracht.

KW_brake 2011 b

Eva Rovers 2017 (Foto Niels Vlug)

foto Niels Vlug

Woensdag 21 November 2018

Gast: Eva Rovers schrijver/ doumentairemaker/ cultuurhistoricus               

Thema: Van Biografie naar Barricade: Kom in opstand, de heimelijke rebel in ons!

Plaats: Muzenval Eersel (8 Euro)

Na Philipp Blom en zijn schets van de toekomst is het duidelijk. Er moet wat gebeuren, 50 jaar na de opstanden van 1968!  In een wereld waarin we slechts een tweet verwijderd lijken van een kernoorlog, waarin social media meer afstand dan begrip kweken, politici meer naar bedrijven luisteren dan naar burgers, een wereld die bedreigd wordt door vervuiling en overbevolking… in zo’n wereld is het soms lastig om niet moedeloos te worden. Maar wie doet wat, wanneer en hoe? Eva Rovers, bekend van de biografieen over Helène Kröller Müller en Boudewijn Büch, publiceerde in 2017 Ik kom in opstand, dus wij zijn, een vlammend betoog over opstand in digitale tijden. En onlangs verscheen haar nieuwste boek over opstand: Practivisme. Een handboek voor heimelijke rebellen. Eva Rovers bindt de strijd aan met de verlammende machteloosheid die iedereen kent. Waar moet je als individu beginnen? Wat is het nut van online petities en de rol van social media? Voor deze antwoorden gaat zij te rade bij filosofen, opstandige bejaarden, smartphonedemonstranten en vele anderen. Het resultaat is een helder, hoopgevend en praktisch handboek voor huis-tuin-en-keukenactivisten: onmisbaar voor iedereen die de wereld wil veranderen, maar nooit precies wist hoe. Eva Rovers: na de stemmen/levens van Hélène en Boudewijn nu  ZELF AAN HET WOORD!

Eva Rovers (Eindhoven 1978) is auteur van de veelgeprezen biografieën De eeuwigheid verzameld. Over Hélène Kröller-Müller (1869-1939) en BOUD. Het verzameld leven van Boudewijn Büch. Beide boeken kregen lovende kritieken. Er volgde een documentaire over Kröller-Müller voor Het Uur van de Wolf. Eva Rovers studeerde Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht. In 2010 promoveerde zij bij het Biografie Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen op haar onderzoek naar kunstverzamelaar Hélène Kröller-Müller.  Momenteel is zij lid van de Raad van Toezicht van Museum Boijmans van Beuningen.

 

KW_brake 2011 b

! Dinsdag  15 januari 2019Nijmeijer_19912327_ST_PO_AS_2831

Gast: Prof. Kitty Nijmeijer (TUe) hoogleraar membraantechnologie

Thema: Huh, een Blauwe Energiecentrale? Ja, energie uit zoet/zout water!

Plaats!: Aula PiusX (Bladel) (8 Euro)

Professor Nijmeijer is wereldwijd bekend door haar baanbrekend onderzoek naar membranen, een soort super-filters EN ze is een uitstekende spreker! In 2014 werd haar onderzoek in de praktijk gebracht op de Afsluitdijk in de eerste blauwe energiecentrale ter wereld. In deze centrale wordt het mengen van rivier- en zeewater gebruikt om duurzame energie op te wekken. In zout water bevinden zich meer geladen deeltjes (zout-ionen), dan in zoet water. Wanneer tussen beide een membraan wordt geplaatst, vindt ionentransport plaats, dat omgezet wordt in elektriciteit. Nijmeijer: alleen ingenieurs kunnen abstract wetenschappelijk onderzoek vertalen naar concrete toepassingen. Energie uit water: het klinkt als dé oplossing voor het Nederlandse energievraagstuk. We beschikken immers over genoeg rivieren en grenzen aan zee. In de toekomst moet dan ook tien procent van het Nederlandse elektriciteitsverbruik worden opgewekt met behulp van blauwe energiecentrales. De kosten van deze blauwe-energiecentrales zijn gunstig, goedkoper dan zonne- en windenergie. Niet alleen met het oog op de kosten heeft blauwe energie een streepje voor op zonne- en windenergie. In tegenstelling tot zonne- en windenergie kan blauwe energie altijd, ongeacht de weersomstandigheden worden opgewekt. Nijmeijer houdt TEDx-talks, is vaak te gast in ‘de media’, onlangs nog bij DWDD.

Prof. dr. ir. Kitty Nijmeijer (Geleen, 1972) is vice-decaan van de faculteit Scheikundige Technologie. Nijmeijer ontving recent de Academic Society Award vanwege het grote belang van haar onderzoek en de wijze waarop zij de verbinding legt tussen wetenschap en maatschappij. Voor de Academic Society Award komen hoogleraren in aanmerking die zich onderscheiden door uitmuntend onderzoek en hun vermogen om op aansprekende wijze de verbinding tussen wetenschap en maatschappij te leggen.

KW_brake 2011 b

FOTO Last Days LieveBlancquaert (c)TEMMERMANSTEFAAN 1819

foto Stefaan Temmerman

Woensdag 13 februari 2019

Gast: Lieve Blancquaert fotograaf/ documentairemaker

Thema: Last Days, een ode aan het leven, over oud worden en sterven ‘all over the world’.

Plaats: Muzenval Eersel (8 Euro)

Eindelijk in het KW-Cafe een avond over ‘de kunst en wetenschap’ van Fotografie! Het werk van Lieve Blancquaert behoort tot de top van de Belgische fotografie. Met haar foto’s vertelt ze altijd verhalen en voor haar foto’s reist ze de wereld rond. Lieve Blancquaert: “Mijn werk de afgelopen jaren was voor mij een drieluik. Eén verhaal over de drie grote momenten uit een mensenleven: de geboorte, de liefde en de dood. Het begin, het midden en het einde van het leven. Met Birth Day heb ik gezien hoe belangrijk de plaats is waar je geboren wordt en opgroeit. Met Wedding Day heb ik ontdekt hoe groot de impact van een huwelijk kan zijn.

Met Last Days kijk ik hoe we op deze planeet oud worden en sterven. Elke seconde sterven er twee mensen en voor ieder mens heeft dit een andere betekenis en een ander verhaal. Blancquaert neemt het KW-publiek mee met beelden/foto’s en verhalen langs verschillende culturen, godsdiensten en rituelen. Last Days maken was voor mezelf een troost. Ik hoop dit te kunnen doorgeven. Oud worden en sterven is vandaag een brandend actueel thema en op veel manieren ook een taboe. Ik wil heel graag heel oud worden en zonder angst kunnen sterven. Hoe doet de wereld dat? Op die vraag probeer ik antwoorden te vinden.

Lieve Blancquaert (St Amandsberg, 1963) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent zowel film als fotografie. Sinds 1985 werkt Blancquaert als freelancefotografe voor verschillende tijdschriften en kranten, ook voor de Volkskrant en  Elsevier. Met anderen maakte ze talloze fotoboeken. Over Liefe en Dood, Afghaanse Vrouwen en Kinderen en De Wereld van Gevangenis. Voor dichter Erwin Mortier maakte Blancquaert foto’s voor zijn dichtbundel. Lieve Blancquaert heeft toch vooral naam verworven door haar portretfoto’s maar ze is ook reclamefotografe. Haar TV-documentaires “Birth Day” en “Wedding Day” toont zij alledaagse gebeurtenissen die tot de sociale fotografie/film gerekend kunnen worden.

KW_brake 2011 b

0111_koenbroos

foto Koen Broos

 Woensdag 13 Maart 2019

Gast: Bart van Loo schrijver/ conferencier/ Frankrijk-kenner

Thema: De Bourgondiërs: Muzikaal Verteltheater

Plaats: Muzenval Eersel (! 12 Euro) 

Bart Van Loo zorgde een paar jaar terug voor een KW-topavond. Een bomvolle zaal was laaiend enthousiast. In januari 2019 verschijnt zijn nieuwste boek: De Bourgondiërs. Stichters van de Lage Landen. Bart van Loo neemt de KW-bezoeker op sleeptouw door de middeleeuwen: een even wonderlijke als gevaarlijke reis langs brandstapels en feestelijke banketten, de pest en riddertoernooien, Jeanne d’Arc en Filips de Goede, schizofrene koningen en geniale kunstenaars, de prachtige beeldhouwwerken van de vergeten Klaas Sluter en de wereldberoemde schilderijen van Jan van Eyck. Deze keer richt Vlaanderens bekendste francofiel zijn blik op onze eigen geschiedenis en vertelt hij het spannende ontstaan van de Nederlanden. En wat blijkt? De Lage Landen zijn een Bourgondische uitvinding. Net als bij zijn eerdere boek over Napoleon maakt Van Loo ook deze keer Verteltheater van zijn boek en krijgt het KW-Cafe zo ongeveer de premiere! Ook dit belooft weer een KW-topavond te worden. Snel reserveren want deze avond gaat uitverkocht raken. Eerdere recensies over zijn Napoleon-voorstelling: Een mix van wetenschap en jolijt. Verteltheater van de bovenste plank. (Elsevier). Van Loo doet denken aan cabaretier Diederik van Vleuten die ook geschiedenis naar theater wist te brengen. (Volkskrant). “Wat een eloquentie! Een verbale wervelwind die bij mij de gevoeligste snaar raakt.” (Matthijs van Nieuwkerk)

Bart Van Loo (Herentals, 1973) studeerde Romaanse filologie aan de Universiteit Antwerpen. Na zijn studie gaf hij enkele jaren Frans in het middelbaar onderwijs. In 2006 werd hij fulltime schrijver en begon een indrukwekkende reeks boeken en CD’s: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bart_Van_Loo . Van Loo wordt regelmatig in de media opgevoerd als Frankrijkkenner. In De Wereld Draait Door verzorgde hij een reeks chansoncolleges.

KW_brake 2011 b

Woensdag 3 April 2019Jalila Essaidi - portret

Gast: Jalila Essaïdi bio-kunstenaar/ wetenschapper/ ondernemer

Thema: Over Veiligheid, Bulletproof Skin, Spinnen en Mest

Plaats: Muzenval Eersel (8 Euro)

 

Het KW-cafe eindigt het seizoen met een regionale top-combi: wetenschap, bio-kunst en maatschappij. Jalila Essaïdi werd onlangs door Frits Magazine benoemd tot meest invloedrijke vrouw in de regio voor 2017 en ze behoort tot de Inspiring 50 vrouwen in Nederland! Jalila’s bekendste werk, Bulletproof Skin, is een in vitro gekweekte menselijke huid versterkt met spinnenzijde afkomstig van genetisch gemodificeerde geiten en zijdewormen. Dit materiaal stopt een kogel op halve snelheid maar een kogel met een normale snelheid gaat er wel door. Wat heb je hieraan? Jalila verkent ook de sociale, politieke, ethische en culturele vraagstukken omtrent veiligheid in een (bio)technologische wereld.

Jalila is gespecialiseerd op het gebied van moderne biotechnologie en biologische kunst. Een recent project, Mestic®, maakt nieuwe grondstoffen zoals plastic, papier, en textiel uit koeienmest. Deze oplossing voor het mestprobleem genereert ook nieuwe duurzame grondstoffen die door de industrie gebruikt kunnen worden. Ze won hiermee belangrijke internationale prijzen zoals de internationale H&M Global Change Award in 2017 en de Chivas Venture Award in 2018 . In 2017 startte zij met de opbouw van een BioArt Dorp in Eindhoven door een vijftal bijeen gelegen oude boerderijbunkers op te knappen tot een zelfvoorzienende locatie waar plaats is voor een laboratorium, expositieruimtes en een experimentele hortus botanicus.

Jalila Essaïdi (Eindhoven, 1980) behaalde haar bachelor in Art op Fontys Hogescholen voor de Kunsten in 2009. Zij studeerde vervolgens bio-kunst aan de Universiteit Leiden en deed haar Masteropleiding in de Kunsteducatie in Tilburg. Essaïdi is directeur van Inspidere BV®, een biotechbedrijf gevestigd in Eindhoven. Zij is ook directeur en oprichter van Stichting BioArt Laboratories en docent bij Fontys Hogescholen voor de kunsten.

KW_brake 2011 b