Lieve Blancquaert

Woensdag 13 febr 2019lieveb

Gast: Lieve Blancquaert fotograaf/ documentairemaker

Thema: Last Days, een ode aan het leven, over oud worden en sterven ‘all over the world’.

Plaats: Muzenval Eersel (8 Euro)

Eindelijk in het KW-Cafe een avond over ‘de kunst en wetenschap’ van Fotografie! Het werk van Lieve Blancquaert behoort tot de top van de Belgische fotografie. Met haar foto’s vertelt ze altijd verhalen en voor haar foto’s reist ze de wereld rond. Lieve Blancquaert: “Mijn werk de afgelopen jaren was voor mij een drieluik. Eén verhaal over de drie grote momenten uit een mensenleven: de geboorte, de liefde en de dood. Het begin, het midden en het einde van het leven. Met Birth Day heb ik gezien hoe belangrijk de plaats is waar je geboren wordt en opgroeit. Met Wedding Day heb ik ontdekt hoe groot de impact van een huwelijk kan zijn.

Met Last Days kijk ik hoe we op deze planeet oud worden en sterven. Elke seconde sterven er twee mensen en voor ieder mens heeft dit een andere betekenis en een ander verhaal. Blancquaert neemt het KW-publiek mee met beelden/foto’s en verhalen langs verschillende culturen, godsdiensten en rituelen. Last Days maken was voor mezelf een troost. Ik hoop dit te kunnen doorgeven. Oud worden en sterven is vandaag een brandend actueel thema en op veel manieren ook een taboe. Ik wil heel graag heel oud worden en zonder angst kunnen sterven. Hoe doet de wereld dat? Op die vraag probeer ik antwoorden te vinden.

Lieve Blancquaert (St Amandsberg, 1963) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent zowel film als fotografie. Sinds 1985 werkt Blancquaert als freelancefotografe voor verschillende tijdschriften en kranten, ook voor de Volkskrant en  Elsevier. Met anderen maakte ze talloze fotoboeken. Over Liefe en Dood, Afghaanse Vrouwen en Kinderen en De Wereld van Gevangenis. Voor dichter Erwin Mortier maakte Blancquaert foto’s voor zijn dichtbundel. Lieve Blancquaert heeft toch vooral naam verworven door haar portretfoto’s maar ze is ook reclamefotografe. Haar TV-documentaires “Birth Day” en “Wedding Day” toont zij alledaagse gebeurtenissen die tot de sociale fotografie/film gerekend kunnen worden.